Merhaba. Bu hafta hipotez, teori ve teorinin
niteliklerinden bahsetmek istiyorum.
Kimi zaman okuduklarımızda ya da çevremizde hipotez,
teori gibi sözcükleri duymuşuzdur. Bu sözcüklerin ne anlama geldiğini az çok
biliriz fakat kesin bir ayrıma varmak için onları araştırmak ve tanımlarını
öğrenmek gerekmektedir.
Hipotez bir probleme eldeki bütün verilere uygun
olarak ve onları açıklayarak çözüm yolları aramaktır. Hipotez
(varsayım), bilimsel yöntemde olaylar arasında ilişkiler kurmak ve olayları bir nedene
bağlamak üzere tasarlanan ve geçerli sayılan bir önermedir. (Wikipedia)*
Teori ise hipotezlerden oluşan bir olgudur. Diğer
bir deyişle birçok sayıda gözlem ve deneylerler yoluyla desteklenen hipotezlere
teori denir. Bir teorinin söyledikleri -aksi deneyler ve gözlemler yoluyla
ispat edilmedikçe- doğrudur. Bir diğer deyişle gelişen teknoloji, araştırma
yöntemleri sayesinde teorilerin söyledikleri bir diğer bulgular kümesi ile
çürütülebilmektedir. Burada anlamamız gereken bir önemi nokta vardır. O da
teorilerin ortaya çıkarılmasının, çürütülmesinin ve daha yeni bilgilere
ulaşılmasının ortak bir amacının olduğudur: gerçek bilgiye ulaşmak.
İyi bir teorinin özellikleri: (Thomas, 2000)
1-Bir teori eğer çocukların gerçek dünyasını
yansıtabiliyorsa iyidir. Bir teorinin çocuk gelişim faktörlerine uymasını
engelleyen iki sebep bulunmaktadır. Birincisi teoristin sonuçlarını yalnızca
bir kısım çocuktan elde ettiği bulgulara göre ortaya çıkarması olasılığında
ortaya çıkan kesin olmayan sonuçlardır. İkincisi, kimi zaman çocuk gelişim
teorilerin oluşturulmasında çocuklar hakkında düşüncelerimiz, hatıralarımız
objektif bakış açısını etkilemektedir. Bunun oluşmaması için gözlemlerimizde,
kullandığımız test ve yöntemlerde dikkatli olmalıyız.
2- Bir teori geçmiş olayların sebeplerini ve gelecek
olayların tahminini sağladığında iyidir.
3- Bir teori çocuk gelişiminde karşılaşılan gündelik
problemleri çözmek ve öğretmenlere, ailelere, bakıcılara rehber olmalıdır.
4-İyi bir teori içsel olara tutarlı olmalıdır.
Tanımlamalar yapılırken açık bir dil kullanılmalıdır.
5- Bir teorinin kanıtları ikna ediciyse o teori
iyidir.
6- Bir teori yeni bir bilgiyi yerleştiriyorsa bu
teori iyidir.
7- Bir teori eğer farklı bir bakış açısı sunuyorsa o
teori iyidir.
Yukarda bahsetmiş olduğum özellikler iyi bir teori
yazabilmemiz için kitapta bizlere verilen örneklerdendir. Bizler de bu
örneklerden yararlanarak iyi teoriler ortaya çıkarabilmeliyiz.
Ragibe
Kaynakça:
http://tr.wikipedia.org/wiki/Varsay%C4%B1m
Thomas, M. (2000). Comparing theories of child
development.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder